dinsdag 29 april 2014

Dag 27, van Corona naar LA.

Zo, daar zijn we weer. Vanmorgen al op tijd wakker, de kleine meid was wat onrustig vannacht. Gisteren waarschijnlijk een kou gevat op dat grote schip. Ze is een paar keer wakker geweest dus wij ook, vanaf een uur of 1 tot 6 uur vanmorgen was ze rustig. 7 uur opgestaan, gedoucht en gaan ontbijten. Dat zat er bij en was niet verkeerd. We hebben geslapen in een best Western hotel/motel en de kwaliteit overall viel niet tegen.

Rond half 10 weggereden naar onze bestemming San Pedro waar de Iowa ligt. Wie ons 2011 blog gevolgd heeft weet dat we dat schip toen al gezien hebben alleen in de reservevloot. En die kun je alleen op afstand zien. Ze zat toen nog in de mottenballen, nu is ze al redelijk opgeknapt nadat ze eind 2011 naar San Pedro gebracht is en waar een grote groep van vrijwilligers hun best doen het schip toonbaar te maken en het grote publiek mee te kunnen laten genieten van een van de grootste klasse oorlogsschepen.

De motelkamer; we zijn bijna klaar om te vertrekken. Het lijkt ook net zo een kamer als in veel films:


Het was niet de duurste en zeker niet de slechtste:


Eerst rijden we naar Costa mesa waar ik een radio/mp3 speler voor de Edsel op ga pikken. We kunnen het pand niet vinden en vragen (naar later blijkt) aan de overkant de weg bij een bedrijf dat Porsches restaureert:


Het heet "Carparc usa llc". Als ik de weg vraag zegt de man:" je bent Nederlander he? Praat maar Nederlands". Ha, dat is gemakkelijker zo. Als hij voor mij het adres opzoekt praten we wat en vraagt hij mij waar ik woon. Als ik Aalten zeg kijkt hij mij aan en zegt: "daar komt mijn zakenpartner ook vandaan". He? Ik vraag wie het is en het blijkt Rob Langwerden te zijn, zoon van Langwerden garage en later eigenaar....... is de wereld klein of niet? Ik zeg hem dan ook: "toeval bestaat niet" en samen lachen we er om. Maar apart is het allemaal wel. "Ga maar kijken"  zegt hij en inderdaad staat 1 ruimte verder de naam "Langwerden Carparc" op de muur.

Ik neem afscheid en rij naar tegenover. Dat is een verzamelcomplex en uiteindelijk vinden we het winkeltje:


Maar we treffen er niemand.... ik bel hem en hij zal pas later in de middag aanwezig zijn. Oke, rijden we eerst naar de Iowa. Die ligt in Long Beach:


De boulevard, schijnt duur te zijn:


Via de Port of Los Angeles (man, wat is dat groot!) komen we over een brug, daarachter moeten we zijn:


Wat zien we? Justem, dat is ze:


Er is een grote parkeerplaats bij, en het is niet druk. Inmiddels 12 uur staan er maar enkele auto's:


En dat is ze: de BB-61 Iowa. Voor hen die gegevens willen; even op wikipedia kijken:



Ik heb veel foto's genomen die puur voor het nabouwen zijn. Ik heb er enkele uitgekozen van ons.
De granaten die het 40cm hoofdgeschut afschoot:


En de kruitzakken die erbij in gingen, 6 a 7 stuks. Ze zijn bijna zo groot als Layla:


In het schip, bij het embleem. onze kleine patriot, ze heeft zich wederom prima vermaakt:


Een model in 1:96, erg mooi:


En de Captain:


Als we weggaan wordt er nog even een serie foto's gemaakt door een over-enthousiaste vrijwilliger. Maar zeker erg aardig:


We rijden terug voor mijn Edsel muziekdoosje. Ik tref hem, we hebben nu telefonisch vooraf afgesproken. Ik blijf even, we praten wat en bij afrekenen krijg ik een speciaal boekje kado. "omdat je voor een dichte deur kwam". Ik apprecieer dat zeer en zeg dat ook. We nemen afscheid en we rijden weer naar het luchthaven hotel. Niet geboekt, en het zit vol.... we pakken die er tegenover en daar zitten we nu. La Quinta, en het is goed genoeg, duur ook trouwens. Och ja, da's de keus die we gemaakt hebben.
Het was trouwens druk:


De speler met kado:


Als we terug en ingecheckt zijn haal ik nog 2 grote subway broodjes, hamburgers hebben we genoeg gezien. Deze zijn lekker:


En dat vind Layla ook:


Zo, laatste dag morgen, veel gaan we niet doen. lekker uitslapen, koffers in/ompakken en vroeg er in voor overmorgen terug naar Nederland!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten