vrijdag 15 april 2016

Dag 26; van Waldport naar Astoria

Hallo allemaal,

Daar zijn we weer, klaar voor dag 26? Daar gaan we!:


Vanmorgen weer op de normale tijd vertrokken. De camping in Waldport was prima alleen liet het warm water vanmorgen te wensen over. Maar goed, lekker snel wakker dan maar. Ook nog even met beide kids gechat, met Kilian via Whatsapp (waarmee je ook bellen kunt en zo even met mijn ouders gesproken) en met Shannon via FaceBook messenger. Mooi dat het kan!

Op pad over de mooie 101:


Prachtige architectuur hier:


We stoppen onderweg en maken wat foto's. Ze laat zich mooi fotograferen:


En we gaan verder, over Oregon's mooie kustweg. We vinden het mooi en dit is zeker een aanrader voor wie nog eens wil gaan:


Net voor Tillamook ontwaren we het Air Museum. Het kan niet missen eigenlijk:


Het is gevestigd in een oude hangar die in WWII en daarna gebruikt is voor luchtschepen, blimps genaamd. De grootste Amerikaanse blimp was net iets kleiner dan de Hindenburg (waar u misschien ooit van gehoord hebt). De hal is reusachtig en dat is ook van binnen goed te zien:


De collectie is niet heel erg groot maar toch interessant genoeg. Zelfs aan Layla is gedacht:


Ze vindt 't reuze interessant, dat hadden we 2 jaar geleden al gezien. Vliegtuigen vindt ze mooi, dat is duidelijk. Samen vliegen we nog een stukje in een simulator (een afgedankte) en u ziet, ze is er maar druk mee:


Woorden zijn overbodig!:


Buiten voor de al staat een zogenaamde "super Guppy". Dit toestel was bedoeld voor vervoer van vliegtuigonderdelen en later zijn ze gebruikt voor o.a. prive maatschappijen:


Het vliegtuig kun je in om de laadruimte te kunnen zien, en die is best groot:


Achter de cockpit die je niet in kunt zit een ruimte voor de crew met 2 stoelen en 2 bedden. Kijk opa, daar kun je in liggen wat ze dan ook prompt doet:


In het museum is ook aan de kleine bezoeker gedacht en Layla maakt er gretig gebruik van. Ook wel mooi, zo'n grote boot:


Als we het museum bekeken hebben lopen we naar buiten. Daar maak ik deze foto waar goed te zien is hoe groot de hal is en hoe gigantisch de deuren. Ons campertje valt totaal in het niet hierbij......:


Voor de liefhebber; in 1992 is een andere hal afgebrand die precies zo groot was. Hij stond iets verder op het terrein en alles wat er nog van rest zijn de 4 betonnen hoekpijlers. De hallen zijn (waren) van hout...... je ziet het binnenin bijna niet maar het is wel zo. Mooi gezicht:


Wat ik al gezien had op internet gisteravond en op Youtube was dat tegenover het museum de restanten staan van een spoorwegmaatschappij uit Tillamook (voor de kenners; Port of Tillamook Bay). Tja, en dat moet toch even vastgelegd worden...... Wanda laat me maar gaan, het is een virus dat niet meer te stoppen is. Ik schiet in ieder geval een mooie serie foto's waaronder deze:


We rijden na ons bezoek door richting Tillamook. Daar komen we langs het Pioneer museum en ik ontwaar een echte "Logging Donkey". Dat is een stoommachine op houten balken die door de bossen werd gesleept en die gebruikt werd om de kabels aan te drijven waarmee de boomstammen door de bossen werden getransporteerd. Je ziet ze niet meer en deze is een gerestaureerd exemplaar. Moet even op de gevoelige plaat:


Er staan in die plaats ook nog wat restanten van vroegere railmaatschappijen en ook van een die nog als museumlijn actief is. Ik schiet wat plaatjes terwijl Wanda geduldig wacht:


En mij bespioneert..... nee hoor, vastlegt met wat ik aan het doen ben:


Ik vind hier trouwens loc nummer 3 die bij de 2 hoort van het museum. Er waren 3 locs, dat wist ik. Toch gevonden (ja, het is een ziekte, ik weet het). Hij stond alleen wat mijlen verderop::


We rijden weer verder, het is nog een 55 mijl naar Astoria. Die voert over uiteraard de 101 die door Oregon kronkelt:


De laatste pitsstop is een 20 mijl voor Astoria langs de kust. We zitten wat hoger en dat levert altijd mooie platen op. Layla met Wanda:


En met mij:


Het laatste stuk is wat breder en goed te rijden. Ben blij dat de dag er op zit, het rijden wordt vermoeiend:


Zo, we zitten weer in de avond en staan op de KOA hier. De kleine meid ligt te slapen en wij gaan er straks ook lekker in. Een mooie dag weer. Nog 2 etappes en we zijn in Seattle! Laters!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten