zaterdag 9 juli 2011

9 Juli 2011 deel 2

Hallo luitjes,

Zo, we zijn weer terug van het rondje Grand Canyon. Indrukwekkend? Wat denk je? Zekers te weten!! We hebben het vaker tegen elkaar gezegd vandaag; als je een film of documentaire ziet over de Canyon kun je je geen voorstelling maken hoe gigantisch groot het ding is. Dat zie en voel je pas als je daar staat en de Canyon overziet. Machtig mooi, echt waar. De kleuren, de vormen, zo apart, zo puur. Ik denk dat we dat alle 4 zo ervaren hebben. Vooraf heb ik wel groepen:  "see the Grand Canyon and die", maar dat laatste is natuurlijk niet de bedoeling.........!

De rit begon vanmorgen hier in Circle Pines. Eerst even lekker ontbeten met elkaar, natuurlijk buiten:


Stralend mooi weer en bijna strak blauwe lucht. Ik wilde eerst naar Williams maar daar kom je niet doorheen. Doen we morgen als we naar Vegas rijden over Kingman en de route 66.
Hier net na de campground krijg je al de afslag naar de GC:


En de 64 op:


Het stuk daar naar toe is redelijk vlak, en tot kort voor de Canyon vraag je je werkeliijk af of je wel goed zit. want er is simpelweg niets te zien. Achteraf begrijp je prima waarom niet. De Canyon is door een rivier uitgesleten en daardoor natuurlijk zo gevormd.
De route over de 64 ziet er zo uit:


Het blijft Amerika, he?:


Je zit er niet zo heel erg ver meer vandaan hier, en toch zie je nog niets wat op een Canyon lijkt:


Ah, nu komt er iets wat er op lijkt;  De Grand Canyon en het dorp Tusayan:



We hebben vandaag schandalig veel foto's gemaakt, volgens mijn zoon Kilian (die de meeste gemaakt heeft vanaf de bijrijder stoel) zijn het er meer dan 800.  Ik bedoel maar.... we moeten een keuze maken van de Canyon.
Hier de ingangspoorten:


Als ik vlakbij ben zie ik dat natuurlijk ik voor de verkeerde poort sta. Ik heb van een collega een Annual Pass voor de National Parks gehad die nog geldig is in de maand Juli. Ik geef 'm dan ook af met de melding dat ik niet zeker weet of dat zo is. Ja hoor, zegt de dame en laat me gewoon binnen. mooi!

Als we binnen zijn is het nog een stukje rijden naar de village. Wij willen echter naar de South Rim en die ligt daar pal aan. De borden wijzen ons dan ook naar het bezoekerscentrum en de parkeerplaatsen. Tevens ligt daar het eerste uitzichtspunt Mather Point:



Ons kleine meisje moet natuurlijk ook mee, en zo slepen we haar dan ook met ons mee:


Als we dan naar het punt toelopen zie je het eerste deel van de Canyon (van jou point-of-view). En dat ontneemt je letterlijk de adem, zo mooi is dat:


Wat we ook zien is een levensmoede parkranger.... die achter het hek rommel opruimt:


Overigens zien we dat vandaag vaker, en mensen die ver tot aan de randen lopen om maar alles te zien, maar ook mensen die de rommel opruimen de anderen daar hebben laten liggen. Schandalig dat het er ligt, want dit is een puur natuurmonument.
Een aantal foto's vanaf dat punt, dit zijn er 3 die naast elkaar een eenheid vormen:




Natuurlijk wat statieportretten voor thuis, en natuurlijk eentje met mijn (lees ook onze) trots:


Waar je ook kijkt is het mooi. We hebben er zoveel gemaakt dat er met moeite gekozen kan worden welke hier te plaatsen. Een selectie:



U ziet het uitzichtspunt links... echt mooi om daar te staan:


Wat zijn wij mensen dan toch nietige wezentjes als je tegenover zoveel natuurschoon staat.... je wordt er echt stil van. Erg mooi.


Een wolk die over de Canyon trekt, althans de schaduw er van... Apart, he? Later zal hier toch nog wat regen uitvallen:


De verschillende uitzichtspunten zijn netjes aangelegd en zien er prima uit. Ook het wegenpark is uitstekend. Een aanrader dus:


Natuurlijk moest er nog even gekleft worden, de plek maakt een mens toch ietwat emotioneel.....:


Vanaf daar gaan we terug naar de camper omdat Layla honger heeft. We nemen zelf ook wat en besluiten om niet meer met se shuttle naar Hermits Rest te gaan, simpelweg vanwege de tijd die we nu hard nodig hebben voor de kleine meid. wel gaan we aan de andere kant het park uit richting Desert View en op weg daar naar toe liggen diverse punten om de canyon vanaf deze kant te bezichtigen. We nemen dan ook de camper en gaan op weg:


Nog wat Canyon foto's vanaf Mather Point tot aan Desert View (het regende af en toe 's middags):






En natuurlijk de spreekwoordelijke mafkezen die denken dat hekken en afzettingen er niet voor hen zijn.....:


En naar het eind van deze kant toe; Desert View. je ziet rechtsboven de uitzichtstoren staan:


Zijn we nog in geweest en tevens daar nog wat souveniers gekocht. De dames een mooie ketting en ik een mooie cowboy hoed in de stijl van Indiana Jones. Staat me wel aardig vind ik.....

Het was een mooie dag met veel te zien. Er zjn nog veel meer mooie foto's maar ik kan ze er echt niet allemaal opzetten. We zijn teruggereden via de uitgang bij Desert View en dat is een prachtige route:


Dit is Navajo land en dat zie je. Rood, veel trading posts maar ook veel trailer parken en slechter..... helaas, harde realiteit.
Vanaf daar weer richting Flagstaff en weer naar hier toe terug. wel 2x in 2 dagen een zelfde stuk van een kilometer of 40 maar da's niet echt erg.

Dat was het weer voor vandaag. Fantastisch gewoon, meer kan ik niet zeggen. Het was zeker meer dan de moeite waard. Slapen en dromen zal ik vannacht goed doen!

later!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten