donderdag 14 juli 2011

14 Juli 2011

Hi folks,

Vandaag zijn we de dag rustig begonnen. De koa in West Sacramento is best een heel erg aardige campground. Je zou er zo langer willen staan, maar helaas; we hebben andere plannen.

Eert de kleine meid maar eens in de wasbak gewassen. De afgelopen week hebben we verscheidene koa's met zwembad gehad waar ze dan mooi even in kon. Hier dus niet en haar daarom maar zo lekker gebadderd:


Nadat we allemaal klaar waren zijn we rond 10.15 uur weggereden en wel richting San Francisco. Het eerste stuk is er vlak en het lijkt wel of we door Nederland rijden:


Dan draai ik naar beneden de interstate 680 op richting San Ramon. Na een tijdje zien we een meer links van ons. Echter is dat geen meer maar een uitloper van de baai van San Francisco. Plots zie ik een bordje langs de weg met "reserv fleet". verrek, hier heb ik voor de vakantie enige research naar gedaan. Ik weet namelijk dat hier 1 van de 4 Iowa Class battleships (http://en.wikipedia.org/wiki/Iowa_class_battleship) ligt namelijk de Iowa (haar zusterschepen liggen resp. in Hawai, New jersey en Wisconsin. Kijk ook maar eens op mijn andere blog). Ik had vooraf uitgezocht of ik deze kon fotograferen. Nu ik dit zie besluit ik in een split-second van de highway af te gaan en de bordjes te volgen. Al gauw kom ik op een industrieterrein bij de weg die naar de schepen toe leid:


Een bord echter maakt meer dan genoeg duidelijk dat ze hier geen pottekijkers willen:


Een pickup truck komt aanrijden met wat een bewaker lijkt. We leggen uit wat we willen (dat schip op de foto) maar dat we zeker geen trammelant willen en niet voorbij het bord gaan. De beste man wordt al een stuk rustiger en toegankelijker en we babbelen even met hem over wie we zijn, waar we vandaan komen en wat we gaan doen.
Als hij wegrijdt drukken we de telelens maar op de Canon om toch nog een shot van de neus van het schip te hebben:


Daarna vervolgen we onze weg. De bewaker had ons wel een plek verteld waar we over de baai uit kunnen kijken maar dat is in de  bergen er tegenover. En zoveel tijd hebben we nou ook weer niet. We rijden door en komen over een brug namelijk de Benicia Martinez bridge. Net daarna kan ik er af en besluit dat op de bonnefooi te doen. We rijden een slecht stuk weg op wat richting industrie gaat. Opeens zit er een brug in de weg waarop de schepen in de verte te zien zijn. Dichterbij zal niet lukken dus moet het maar. Onderaan stop ik de camper en loop met kilian de brug op om toch even te kijken met een verrekijker en met de telelens wat foto's te schieten. Voor de duidelijkheid heb ik met streepjes maar aangegeven wat we wilden zien:


Afijn, ik toch nog (heel) gelukkig!

Snel rijden we de 480 weer op richting San Ramon om daar en klein uur later aan te komen:


Onze gastheer is al druk bezig en verwelkomt ons. We kijken binnen en buiten waar elk zijn modelbanen liggen. De tuinbaan is erg leuk en netjes aangelegd, hier sta ik bij de toegang er naar toe:


Het is niet echt warm in deze regio, laat U niet misleiden door de buitenste schaalverdeling en kijk goed naar de binnenste......een heel verschil met Peora Arizona een aantal dagen geleden:


Na een kleine anderhalf uur nemen we, na zijn binnen modelbaan goed bekeken te hebben, afscheid en rijden verder richting SF. Na een tijdje doemt de city dan ook op voor onze ogen:


We zijn er eindelijk! Wat een grote stad is het, zelfs in de verte. De tomtom leidt ons richting de Bay bridge (wat ik eigenlijk niet wilde, ik was liever via de Golden gate gekomen, al was dat iets om) en al snel staan we voor de tolpoorten alwaar we $ 4,- betalen:


Nadat we dat gedaan hebben rijden we verder richting de brug. En ja hoor, daar ligt ze; wat een plaatje. Toch wel mooi deze route:


Dichterbij komend is het toch wel een bakbeest van een brug. Zeker als je bedenkt dat het verkeer in tegengestelde richting onder je door rijdt:


Na dit oude stuk (waar ze overigens ijverig een nieuwe brug naast aan het bouwen zijn) rij je een tunnel in om direct daarna het nieuwe stuk van de Bay bridge over te rijden. Deze heeft een sterke gelijkenis met de Golden Gate brug:


Ik wilde eerst naar een campground rijden, maar als ik dit zie (welke kant moest ik op?!):


Besluit ik toch niet naar de tomtom te luisteren maar de borden te volgen die richting Golden Gate bridge wijzen. Als ik er af ga kom ik dan ook midden in SF terecht.... daar loopt immers de 101 door (de verdere highway 1). Dus ongeleid rij ik verder de drukte in. Och, het valt wel mee en ik wordt niet snel onrustig van zoveel verkeer om mij heen. Het scheelt een heel stuk dat de gemiddelde Amerikaan zich aardig weet te gedragen en redelijk hoffelijk is, en niet zoals bij ons met een hoop gevloek, getier en gescheld inclusief middelvinger::


Als ik de binnenstad bijna uit ben zien we hem al liggen; de Golden Gate brug:


Wat een geweldig bouwwerk. Alles in dit land is in de overtreffende trap! Gigantisch. Hij wordt alleen nog maar groter als je dichterbij komt:


Alleen de dikte van de poten van de dragers...... Dat zie je pas als je er zelf langs rijdt:


Net na de brug is een "Vista", een uitkijkpunt over de baai. We stoppen daar mooi even, Layla moet gevoed worden en we kunnen mooi alles rustig bekijken. We doen dat in 2 etappes en zijn daardoor enige tijd kwijt hier. Da's niet erg, want het uitzicht maakt het meer dan 500% weer goed:


Het "kleffe" stel eerst maar weer eens. Het waaide overigens best hard daar en ook de temperatuur is zeker iet die die we in het zuiden van Californië en Arizona gehad hebben:


De kinderen. Zonder Layla, want het was aardig frisjes. En dat wilden we haar niet aandoen:


Alcatraz eiland. Gaan we overmorgen doen:


En als laatste voel je je zo echt on the top of the world. Geweldig!!!:


Er staat ook nog een prachtig standbeeld op het punt daar. Het is een eerbetoon aan alle marinemensen van de diverse onderdelen van de marine en burger scheepvaart:


Vanaf daar terug gereden en nog wat (veel te dure!) boodschappen gedaan. We rijden richting Pacifico waar het RV park zit, en zien voor de eerste keer de Pacific Ocean:


Het park is echter gesloten en vol...... wel krijg ik een alternatief. Dat had ik zelf ook al uitezocht maar goed, je moet wat. Het is het Candlestick RV park in SF bij het gelijkgenaamde stadion. Ik bel en er is nog plaats. Als we aankomen check ik gelijk in..... en krijg bijna een hartverzakking als ik de 2 nachten betalen moet; 171 dollar!!! Terwijl ik tot nu toe voor rond de 45 dollar per nacht betaald heb. Het zijn chinezen, en ik mag niet discrimineren maar ik voel me nu toch wel een beetje genaaid. Oke, omgerekend is het goed 55 euro per nacht, dus dat maakt het nog redelijk. Maar toch.... De man neemt met een grote grijns mijn creditcard in ontvangst voor de betaling. Zou ik ook gedaan hebben in zijn plaats..... San Francisco blijkt toch een behoorlijk dure stad. Maakt niet uit, we gaan er gewoon van genieten!
Sanitair e.d. is in ieder geval dik in orde. De plek is wel klein maar de camper staat er prima. De zaak snel aangesloten (op de rioolslang na want ik heb vanmorgen beide tanks gedumpt dus dat hoeft komende 3 dagen niet meer):


Zo, dat was het voor vandaag, hoop dat jullie lekker meegelezen hebben. Tot morgen!

Greetz, familie Halma.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten