zondag 31 juli 2011

31 Juli 2011, eindverslag

Hoi luitjes!

Daar zijn we weer. Het wordt dan ook tijd om een soort eindoordeel over de trip te geven. Doe ik in dit aparte bericht zodat het overzichtelijk blijft.
Hoe we het hadden? Grandioos! Dit is echt een trip zoals je misschien maar 1 of 2 keer in je leven gaat maken. Uiteraard hopen we zeker nog een keer te gaan, die belofte heb ik mijzelf zeker gemaakt, maar ook Wanda wil nog wel een keer terug? Waarom? Lees mee.....

Vliegen

We zijn met Air Berlin gevlogen. Dat was voor mij de eerste keer, Wanda had al eerder met een grotere maatschappij gevlogen. Aan boord is de service best goed te noemen. eten is goed, drinken meer als voldoende. Zelfs een wijntje of biertje op de terugweg, lekker! Maar de zit is behoorlijk.... eh ja, hoe zal ik 't zeggen? Niks. Voor grote mannen zoals ik dat ben is een normale stoel bijna niet te doen, zeker niet als je er 11 uur in bivakkeren moet. De heenweg was een vrij nieuwe Airbus waarvan ik het idee had dat die iets meer ruimte had dan het oudere exemplaar op de terugweg. Maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Inmiddels heb ik van een collega begrepen dat het bij KLM niet veel beter is. Voor een evt volgende keer zou dit punt voor mij persoonlijk meer aandacht krijgen. Dan maar duurder, maar 10 centimeter meer zou een wereld van verschil zijn in het zitten. Geen Air Berlin meer voor deze lange vluchten.
Toch krijgt Air Berlin van ons een 7,5 over het geheel genomen.

Hotel

We hadden het Holiday Inn geboekt dicht bij de luchthaven van LA. Tja, dat ziet er best goed uit, en als je op de kamer komt vallen de 2 grote twin bedden direct op. De aankleding was best mooi te noemen, grote tv, koffieapparaatje, etc. Alleen bleek later het sanitair toch wat minder te zijn. Wel schoon, zeker dat maar bij de dames op de kamer deed de wc het niet.... da's minder. De bedden lagen prima, het wakker worden 's nachts lag meer aan de lange dag er voor van het vliegen dan aan het bed zelf.
Als je kijkt wat het hotel gekost heeft (28 dollar per nacht per persoon) mag je daar verder niets van zeggen. Het is maar 1 nacht, zou je er langer moeten vertoeven zou ik zeker een beter hotel nemen.
Hotel krijgt als eindcijfer dan ook een 7.

Camper

Die hadden we via reisburo Globe geboekt. Cruise America is de eerste in de gids daar dus die is het geworden. Naderhand blijkt er dus een samenwerking tussen die 2 te zijn. Vandaar dat deze als eerste ook aangeboden wordt. Hoewel wij denken dat deze ook de goedkoopste is van allemaal die in de gids staan is het niet de beste, dat hebben we onderweg wel gezien. De camper die wij hadden was brandnieuw, desondanks vonden we de afwerking van het geheel toch wat minnetjes. Een koelkastdeur met een vergrendeling die losspringt onder het rijden (heel apart om 4 liter water over de vloer op je af te zien komen.... net een bom!), elk raam dat er in zit dat rammelt onder het rijden, de te kleine keuken in de zin dat er bijna geen werkblad in zit, kortom alles is mager. Voor een trip als deze natuurlijk voldoende om mee te gaan maar onderweg bleek toch dat de concurrenten toch veel beter en luxer zijn afgewerkt en een completer pakket aan spullen hebben. Uiteraard zal dat zijn weerslag hebben op de prijs. Verhuurders als El Monte en Road Bear waren gewoon bij boeken al duurder. Maar dat zou ik een volgende keer beter uitgezocht en tegen elkaar afgezet willen zien. Ook de pannen in de camper zijn nieuw, maar bijna allemaal zonder geïsoleerde handvatten. Als je dat thuis wel gewend bent om zo een steel van een pan te pakken kom je hier toch voor verrassingen te staan. Zijn allemaal kleine dingen maar dat kan best beter voor de centen die je voor dit geheel betaald.
Maar over het geheel heeft de camper ons gebracht waar we wilden, en heeft het ook veilig en goed gedaan. Het onderstel is een Ford F350 met een krachtige 8-cilinder en voldoende vermogen. Het geheel is wat slapjes afgeveerd vanwege de grote bak die op het onderstel staat. Had iets stugger en strakker gemogen.
Camper krijgt van ons een 7,5.

Reisburo

Zouden we het weer zo doen, boeken via een reisburo? Ja, zeker. Ofschoon er wel wat kleine dingetjes fout zijn gegaan vonden wij de service van zo'n reisburo meer dan goed. Je hoeft nergens zelf achteraan te zitten als er iets is. Ook bij evt calamiteiten vinden wij het een fijner gevoel dat je op datzelfde reisburo terug kunt vallen en hun steun en expertise bij de hand hebt. Toen dochterlief plots met een baby zat hebben de dames van het reisburo hun uiterste best gedaan alles uit te zoeken wat het zou kosten en wat mogelijk was als we de kleine mee zouden nemen. Niets dan goeds op dit vlak.
Prijs; ik denk dat als we de tickets zelf hadden geboekt en de reis we per definitie niet goedkoper uit waren geweest (de vliegreis was wel via Globe geboekt, maar niet als pakket met de camper samen. Apart bij Air Berlin dus). De vliegprijzen heb ik strak gevolgd en die werden niet veel goedkoper vanaf het punt dat wij geboekt hadden (eind December 2010). Van alle mensen die ik las (op bv het AllesAmerika forum) die goedkopere tickets hadden waren het ook bijna allemaal indirecte vluchten, dus met een extra overstap van tussen de 2 en 5 uur..... Dan ben je misschien minder geld aan een ticket kwijt maar overstappen? No way! Wij zeker niet. Dan kom je aan rond de 16 a 17 uur aan vliegtijd en da's ons teveel. Dan maar iets duurdere tickets.
Wat er mis ging? Het babymandje was voor de heenreis niet gereserveerd. Waar dat fout is gegaan laten we in het midden maar het is bij Air Berlin in ieder geval niet aangekomen. Wel goed geregeld op de luchthaven van Düsseldorf met het inchecken. Hulde dus! Ook wel doorgegeven en niet geregeld was het dieet voor onze dochter. Hoewel zij aangeven dat wel te doen was er aan boord helemaal niets bekend over dit gegeven. Vind ik een slechte zaak, als je zegt die service aan te bieden moet je dat ook doen. Anders hadden we zelf misschien iets kunnen regelen.
Reisburo algemeen krijgt een 8,5 van ons.

De Trip

Die had ik zelf geregeld en die krijgt natuurlijk een 10......! Alle gekheid, natuurlijk niet. Allang van te voren hadden we uitgezocht wat we nu precies wilden zien. Maar dat is niet eenvoudig als je 15 volle dagen reistijd tot je beschikking hebt. Vast stond dat we zeker de Grand Canyon wilden zien. Ook Sedona was ons verteld moest je gezien hebben. Achteraf klopt dat helemaal want laatstgenoemde is bijna net zo mooi als de eerste!
Ook San Francisco en highway 1 waren een must dus ook die kwamen er in. Verder 2 bekenden ingepland en een trip naar het spoorwegmuseum in Sacramento moest er ook in. In eerste instantie had ik ook Monument Valley, Bryce en Zion ingepland. Maar omwille van de klein die er bij kwam heb ik dat maar geschrapt, dat gaf net wat meer rust in de reis. In plaats daarvan kon ik 's middags al aankomen in SF en daar de 2 daaropvolgende dagen blijven.
De trip heeft helemaal gebracht wat wij, maar ook ik persoonlijk er van had(den) verwacht. Je weet haast niet wat er komt simpelweg omdat je er nog nooit geweest bent. Amerika is zo groot dat je er 25 keer heen kunt gaan en nooit hetzelfde hoeft te zien...... dus om zo een eerste trip te vullen is best moeilijk. Ook het feit dat wij niet echt van die wandelaars zijn en de kleine meid bij ons hadden maakte dat we op de specifieke plekken minder tijd nodig hadden vanwege het feit dat je bepaalde dingen toch niet doen kunt. Als we met zijn 2'en zouden zijn geweest is dat een heel ander verhaal. Maar dat waren we niet.
Prachtig, geweldig en we zouden het zo weer doen. Het is een smak geld waar je hard voor moet werken maar dan heb je ook wat. Een prachtig land met schitterende natuur, fijne en vriendelijke mensen, beleefd autoverkeer, nee ik heb het er prima gehad en voelde mij er direct vanaf het eerste moment helemaal thuis. Ik was ook een beetje weemoedig en, ja hoe zeg je dat, bijna verdrietig dat ik weer weg moest.... Het is er zo mooi, dat moet je zelf gezien hebben om dat te kunnen bevestigen. Persoonlijk denk ik dat, als je eenmaal met dit Amerika virus besmet bent, je daar nooit meer vanaf komt! Een droomwens is in ieder geval uitgekomen!
Op hobbymatig vlak ben ik ook niets tekort gekomen dankzij het geduld van vrouwlief..... Treintjes heb je genoeg gezien, zei ze na afloop. Tja, gelijk had ze. Ik ben blij dat ze mij de kans gegeven heeft!
Cijfer voor de trip? Toch maar een 10? Doe maar een 9 want ik had sommige kleine dingetjes misschien anders moeten inplannen. Maar dat heeft ook te maken met de onbekendheid want je weet bijna niet wat te verwachten.
Dus; tripcijfer? Een dikke 9!

Campings

Over de hele trip hebben we hoofdzakelijk gebruik gemaakt van Koa campings. Koa staat voor Kampground of America. Die voldoen allemaal aan een bepaalde standaard die vooraf vastgelegd is en waarop ook steekproefgewijs op gecontroleerd wordt. Op volgorde gehad (schuin zijn de niet-Koa's):

- Barstow (2N); prima, goed sanitair, mooie plekken. Cijfer 8. Wifi: 7.
- Kingman (1N): gelijk, ook mooie camping. Cijfer 8. Wifi: 7.
- Black Canyon (1N); Mooie plek, sanitair echter een ramp. Zo erg dat niemand zich er wilde douchen, zo smerig. Cijfer 4. Wifi: 7.
- Circle Pines (2N); Mooi en goed. Degelijk, schoon, mooie plekken, prima voorzieningen. Cijfer 9. Wifi: 8.
- Las Vegas (1N); Asfalt, ruime plek, prima zwembad, goeie voorzieningen, dicht bij de strip. Cijfer 8. Wifi: 0 (deed niet).
- June Lake (1N); non-koa, klein, simpel, mooi gelegen. Cijfer 7. Wifi: geen.
- Sonora (1N): prima kleine campground non-koa, prima voorzieningen. Cijfer 8. Wifi: 9,5. (Supersnel)
- Sacramento (1N): Prima, mooie plekken, goeie voorzieningen. Cijfer 8. Wifi: 7.
- San Francisco (2N): Duur, te kleine plekken, Sanitair niet geweldig. Cijfer: 5,5. Wifi: 7.
- Santa Cruz (1N): Prima, sanitair minder, voorzieningen goed. Cijfer 7. Wifi: 2, deed 't amper.
- Salinas Monterey (1N): Goed, asfalt, sanitair goed. Cijfer 7,5. Wifi: 7.
- Pismo Beach (1N): Prima, kleine plekken, goed sanitair. Cijfer 7,5. Wifi 7.
- Bakersfield (River Run RV park) (1N): prima, goed, voorzieningen prima. Cijfer 8,5. Wifi 8,5.
- Barstow; zie eerste nacht.

Er zaten goeie bij maar ook mindere. Och, het blijft camperen dus moet je wel eens concessies doen. Alleen vind ik dat, als je iets beloofd en aanbied, dat er ook moet zijn en werken. En dat is dus niet altijd zo. Het internet in Amerika staat op een heel ander niveau dan hier en werkt gewoon niet altijd even goed. Ook hebben campings hun wifi netwerk daar vaak uitbesteed aan externe bedrijven. En dat is dus ook niet altijd wat. Het beste internet hadden we in Sonora en Bakersfield waar het zonder wachtwoord als een speer liep.

Eindconclusie

Een trip om nooit meer te vergeten....... en als de mogelijkheid er is zullen we zeker een keer teruggaan. Gekscherend heb ik al voorgesteld om over 3 jaar, als we beide 50 zijn/worden) er met zijn tweeën heen te gaan. Misschien met een campertje (zo'n kleine) of toch met de motor? Zou ik ook nog wel eens willen. Ook de oostkust wil ik wel eens bekijken. Tja, wensen moet een mens houden, nietwaar?

Ik sluit af. Het was ons een waar genoegen dat zo velen met ons mee gereisd zijn. Mijn zuster zei na thuiskomst:"wat moet ik nou na het opstaan 's morgens? Ik was zo gewend aan jullie verslag!". Nou zus, dat wordt dan afkikken want voorlopig zit het er niet meer in..... eerst weer sparen!

Allemaal nogmaals bedankt!!!!!

Groetjes van Ronald, Wanda, Shannon, Kilian en Layla Halma.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten