maandag 28 maart 2016

Dag 8; van Jackson naar Shreveport


Hallo luitjes,

Vandaag alweer dag 8 van de trip:



Vroeg opgestaan omdat we vandaag en een lange rit hebben van een 260 mijl plus een bezoek aan het Vicksburg military park. Dit park is gelegen op de slagvelden van de "Siege of Vicksburg". Voor uitleg: https://en.wikipedia.org/wiki/Siege_of_Vicksburg

Rond een uur of half 10 van de camping vanmorgen. Een leuke camping als je van back to niks houdt, voor ons was het niet echt wat. Ik kan niet zonder internet blijkt, maar dat wist ik al. En het is niet erg als het modderig is, wel dat het plak-klei-modder is die diep in de naden van je schoenen kruipt. Bah, doe mij maar iets luxer. De camping ligt wel fantastisch, dat moet gezegd worden.

De rit naar Vicksburg is een kleine 50 mijl, niet zover dus. Eerst nog even 20 dollar voor de camping afrekenen, en we rijden. Later maakt Wanda mij attent op het feit dat ik niet getankt heb en yes, ze heeft gelijk. Vergeten. Doen we na het bezoek.
Bij aankomst is het hartstikke mooi weer en aangenaam. Aan de kassa afgerekend (=de National Pas gekocht voor 80 dollar die ook voor alle andere NP's geldig is) en eerst het visitor center bezocht:


Daar wat souvenirs gekocht en een pluche beest voor Layla. Ze is ook zo braaf en dit heeft ze wel verdiend vinden we. Daarna lopen we naar buiten, stappen in de camper en we gaan het park in. Voordeel, je kunt het doen zoals je zelf wilt en de meesten doen het rijdend. Moet ook wel anders red je het niet in een dag:


Dit staat net voor de ingang. Het is een stelling van waaruit de kanonnen vuurden. Een redoubt:


We rijden de rondweg op die over het slagveld loopt. Ze is erg lang en kent vele stops. Teveel naar later blijkt en je moet echt keuzes maken. Er wordt een schat aan informatie gegeven tot aan de borden die linie's aangeven en ook regimenten, batterijen, bataljon's etc. Een van de leukere is batterij de Goyer:


Mooi opgesteld overzie je het slagveld. Doordat het begroei is inmiddels kun je het niet meer in zijn geheel overzien maar ten tijde van de slag stond er niets en kon je beide kampen (het Noorden genaamd Yankee's en het Zuiden genaamd Confederates) overzien. Bij het maken vanm de foto's sla ik ook nog eens sierlijk op mijn muil als ik een stap scheef zet waarbij de spiegelreflex met een grote zwaai op mijn linkerwang terecht komt. Heb ik weer.....

Een van de mooiere dingen is het Shirley house en het monument dat de staat Illinois heeft gebouwd in 1910. Hier ga ik naar binnen en lees met verbijstering d namen op de koperen schilden binnenin...... het maakt een mens stil. Oorlog is zinloos blijkt als er zoveel levens nodig zijn. Helaas hoort het tot de geschiedenis der mensheid. Wel is het op een afstand een mooi beeld:


Het Shirley house. Vanuit hier is een flinke belegering gevoerd in de Siege van Vicksburg:



Het monument van dichtbij, best erg groot:


Binnen vraag ik iemand om een foto te nemen van mij. Gezien de spiegelreflex om zijn nek heeft hij verstand van zaken:


Daarna gaan we verder en komen langs veel gedenktekens. Voor elk regiment etc is wel iets geplaatst, van standbeelden tot mooie stenen met prachtig uitgebeelde taferelen.
Verderop neemt Wanda nog een foto van mij op afstand (waarbij ik natuurlijk even vriendelijk poseer):


Op de helft van de tour komen we bij iets wat ik graag wil zien; de ironclad USS Cairo. Deze is in die tijd vergaan, heeft 102 jaar in de Mississippi gelegen en in 1964 bij toeval gevonden. Wat er van over was is eruit eghaald en gerestaureerd. Deels bestaat het uit een nieuw skelet dat de oude wrakdelen op zijn plek houdt. Het geheel staat onder een reusachtige tent, geweldig dit! Die Amerikanen kunnen ook wel wat, hoor. Ik geniet met volle teugen:





In het visitor center dat speciaal voor dit schip gebouwd is liggen veel voorwerpen die uit het wrak geborgen zijn. Ook een model plus uitleg hoe zij opgehaald is uit de rivier en hoe een en ander uitgevoerd is:


 Binnen:


Het model hoe het schip eruit zag:


En het model met in bruin het draag-skelet wat om de wrakdelen is gebouwd en in grijs wat er nog werkelijk van het schip over was. Dit model is bij de 1 op 1 reconstructie gebruikt:



Tegenover de Cairo ligt de begraafplaats van Vicksburg. Er schijnen hier 17.000 man te liggen.... onvoorstelbaar. Ook liggen er mensen uit andere Amerikaanse conflicten zoals WWI en II, Korea etc.:


Als we verder rijden komen we aan Confederate zijde het hoogste punt tegen waarbij je de Mississippi kunt overzien. Mooi!:


En zo komt er een eind aan de rondrit. Het is dan al bijna half 4 en er moeten zog 160 mijlen gereden worden, geen kattenpis. Hier nog even het officiƫle ingangsmonument:


Over Louisiana's mooie interstate rijden we naar Shreveport:




Waarbij we heerlijk genieten:



 En er eentje in slaap is gesukkeld...... het mag:


Het was een mooie dag maar ook druk. We hebben lekker gegeten en nog even in de speeltuin gespeeld met Layla, die moet ook even al die energie kwijt. Ze geniet, en ze is gewoon hartstikke lief geweest onderweg. We zijn bevoorrecht!

Laterssss!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten